Cum ne face sportul bine la sanatatea mintala

Specialistii in neurostiinte au gasit in ultimul timp tot mai multe dovezi stiintifice care stabilesc o legatura intre activitatea fizica si beneficiile pentru sanatatea umana, atat fizica, cat si psihica. Daca pentru impactul asupra sanatatii fizice pe care il are sportul avem extrem de multe argumente, pentru sanatatea psihica acestea nu au fost intotdeauna foarte bine explicate si prezentate. Stim ca exercitiile fizice contribuie la sanatatea inimii si a plamanilor, ne scad nivelul glicemiei din sange, ne ajuta in controlul colesterolului, insa stim prea putine despre cum activitatea fizica mobilizeaza alte procese neuropsihice care ne ajuta sa fim mai concentrati, mai echilibrati, mai conectati si mai curajosi.

De ce miscarea este legata de beneficii psihologice? Pentru ca, spun cercetatorii, miscarea ne ajuta functionarea creierului. Iata doar cateva moduri in care se intampla asta:

Activitatea fizica este intim legata de eliberarea unor substante de care depinde nivelul de anxietate. Oamenii de stiinta au descoperit ca una dintre aceste substante este dopamina, care este eliberata in stransa legatura cu endocanabinoizii, molecule care au o structura chimica asemanatoare canabisului. Astfel, zone ale creierului care regleaza raspunsul la stres sunt bogate in receptori pentru endocanabinoizi. Atunci cand endocanabinoizii se blocheaza in acesti receptori, nivelul de anxietate scade, iar persoana respectiva simte o stare de multumire si optimism. De asemenea, nivelurile crescute de dopamina actioneaza asupra sistemului de recompensa din creier, accelerand sentimentul de bine si optimism.

Pe de alta parte, odata cu inaintarea in varsta, adultii pierd pana la 13% din receptorii de dopamina din sistemul de recompensa, cu fiecare an care trece, arata oamenii de stiinta. Studiile arata insa ca aceasta pierdere poate fi partial compensata prin activitatea fizica, care incetineste declinul. In acest mod, seniorii adulti care fac exercitii fizice se simt mai recompensati si, astfel, mai plini de viata.

Cele mai noi cercetari au aratat ca acidul lactic, un produs metabolic al exercitiilor fizice, ar avea efecte pozitive asupra sanatatii creierului. Alaturi de dopamina si de endocanabinoizi, acidul lactic actioneaza asupra nivelului de anxietate, contribuind la protectia impotriva depresiei.

In plus, spun oamenii de stiinta, activitatea fizica poate fi privita si in sens metaforic ca actionand asupra perceptiei noastre despre propriul nivel de curaj si incredere. Exercitiul fizic este asociat mental cu ideea de infrangere a obstacolelor, de depasire a greului, de educare a corpului. Acest fapt induce creierului ideea ca suntem capabili si rezistenti in fata greului.